blog

روش‌های تشخیص کیفیت لوله‌‌های PVC و UPVC

روش های تشخیص لوله های pvc و upvc با کیفیت

برای بهره‌برداری بهتر و استفاده طولانی مدت از لوله‌های PVC (پلی‌ وینیل کلراید) و UPVC (پلی وینیل کلراید غیر پلاستی) باید به کیفیت آن‌ها توجه بسیار داشت.

تعیین کیفیت و یا به‌طور کلی ارزیابی کیفیت لوله برق UPVC از روش‌های مختلفی چون: حرارت دادن، بازرسی سطوح و رنگ، پرتاب کردن از ارتفاع و … صورت می‌پذیرد.

آگاهی از روش‌های تشخیص لوله برق PVC بعنوان یک عایق ایمن نیز بسیار حائز اهمیت است. اگر به دنبال آشنایی با این روش‌ها و شیوه به‌کارگیری‌شان هستید؛ از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مطلب ما را همراهی نمایید.

روش‌های تعیین کیفیت لوله‌ PVC

لوله‌های pvc به دلیل دوام بالا، حمل و نصب آسان و مقرون‌به‌‌صرفه بودن که در واقع از جمله بهترین مزایا برای آن‌ها نیز محسوب می‌شوند؛ یک گزینه عالی برای انتقال ایمن سیم و کابل برق و حتی سیالات هستند.

اما نکته قابل تامل اینجاست که، لوله‌های PVC موجود در بازار همگی از کیفیت بالا برخوردار نبوده و به تعبیری همگی یکسان نیستند؛ همین امر موجب شده تا قبل از خرید، ارزیابی کیفیت لوله برق انجام گردد؛ که در ادامه به 4 روش آسان در این خصوص پرداخته‌ایم.

4 روش تشخیص کیفیت لوله پی وی سی

در اولین مرحله خرید پلی وینیل کلراید یا همان لوله برق pvc (لوله پی وی سی)، مراجعه به تولیدکنندگان و مراکز فروش معتبر این صنف است.

روش تشخیص کیفیت لوله pvc برق درجه یک

به این دلیل که آنها از فناوری پیشرفته و مواد اولیه با کیفیت برای تولید لوله‌های PVC مطابق با استانداردهای بین المللی استفاده می‌کنند.

  1. ضخامت: دیواره‌های لوله باید از ضخامت یکنواختی برخوردار باشد. چراکه ضخامت لوله پی وی سی، تعیین کننده دوام و استحکام آن است. برای بررسی ضخامت لوله می‌توان از کولیس یا نوار اندازه‌گیری استفاده نمود.

لازم به ذکر است هر لوله PVC به تناسب نوع کاربرد دارای ضخامتی متفاوت است.

  1. انعطاف‌پذیری: لوله پلاستیکی pvc باید دارای انعطاف‌پذیری استانداردی باشد؛ به‌گونه‌ای که در هنگام فشار، دچار شکستگی و یا ترک خوردگی نشود؛ و پس از آن مجدد به حالت اولیه خود باز گردد.

در این مرحله شما می‌توانید با خم کردن لوله، از انعطاف‌پذیر بودن آن اطمینان حاصل کنید. اما دقت کنید؛ لوله نباید بیش از اندازه انعطاف‌پذیر باشد. زیرا نشان دهنده‌ی مقاومت شیمایی پایین آن و استفاده از مواد نامرغوب بوده که در طول استفاده دچار آسیب و ترک خوردگی می‌شود.

  1. رنگ: یکنواختی رنگ در طول لوله نیز نشان از کیفیت خوب آن دارد. با بررسی دقیق لوله پی وی سی، در صورتی که رنگ آن یکدست و بدون تیرگی یا محو شدگی باشد؛ نشان از نبود آلاینده‌ها، فرآیندهای تولید نامناسب یا مواد با کیفیت پایین را می‌دهد.
  2. بافت: در صورتی که سطح خارجی لوله و همینطور سطح داخلی آن یکدست و به نوعی صاف و صیقلی باشد؛ خبر از کیفیت بالا و بافت خوب لوله PVC می‌دهد. این ویژگی کمک شایانی به ایمنی در سیم کشی ساختمان کرده و عایق مناسب برای سیم و کابل‌های برق به شمار می‌رود.

در واقع یک سطح ناهموار می‌تواند باعث آسیب به داخل و خارج لوله شود و منجر به نشتی و مشکلات دیگر گردد؛ که در این صورت ارزیابی کیفیت لوله برق را نیز با کشیدن دست بر روی سطح لوله و حتی از لحاظ بصری می‌توانید به درستی انجام دهید.

آیا تفاوت لوله pvc و upvc را میدانید؟

راه‌های تشخیص لوله برق upvc درجه یک

برای تعیین و تشخیص کیفیت لوله یو پی وسی نیز مانند PVC می‌توان در وهله اول سطح و رنگ لوله را بررسی نمود.

یکدستی رنگ و بافت صاف و صیقلی UPVC دلیلی بر جنس مرغوب آن است. اما از آنجاییکه لوله برق UPVC بخاطر دوام و مقاومت شیمیایی بالایی که دارد قاعدتا پرکاربردتر است؛ پس در هنگام انتخاب و خرید آن نیز باید دقت عمل بیشتری به خرج داد.

موارد زیر به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری در این زمینه داشته باشید.

  1. برش لوله یو پی وی سی با اره: یک راه آسان برای تشخیص کیفیت UPVC برش یک قسمت از آن با اره است. درصورت برش تا انتهای لوله به‌طور کامل و بدون هیچگونه ترک خوردگی و شکستگی، می‌توان آن را بعنوان یک لوله باکیفیت دانست.
  2. حرارت دادن: روش مرسوم دیگر برای تست و ارزیابی کیفیت لوله برق UPVC، حرارت دادن لوله است. با این روش درصورتی که لوله پس از حرارت دیدن و وارد کردن یک اتصال همراه با پیچش به آن، دچار شکنندگی و آسیب نشد، UPVC باکیفیت است. چراکه در نوع نامرغوب با انجام این عمل در لوله شکاف ایجاد می‌شود.
  3. سوزاندن: در این روش با گرفتن آتش به‌صورت مستقیم به لوله پلیمری، اگر لوله آتش گرفته و پس از مقداری دود خاموش گردد؛ نشان از کیفیت پایین آن دارد و این در حالی است که لوله برق باکیفیت نه تنها آتش نمی‌گیرد بلکه حالت اولیه خود را نیز حفظ می‌کند.
  4. پرتاب کردن لوله: سر کوپله لوله از حساسیت بیشتری در هنگام ضربه برخوردار است. هنگامی که لوله به‌صورت عمودی از یک ارتفاع به پایین پرتاب شود و در مسیر یک مانع نیز برای برخورد سر کوپله در نظر گرفته شده باشد؛ اگر لوله بدون هیچ شکستگی به زمین برسد؛ خبر از کیفیت بالای خود دارد. چراکه در اکثر موارد مشابه بی کیفیت سر کوپله دچار پریدگی و شکستگی‌های کوچک می‌شود.
  5. رد شدن کامیون: کافی است یک قطعه از لوله UPVC را در زیر چرخ‌های کامیون قرار دهید؛ عبور چرخ از لوله و نشکستن آن حاکی از کیفیت بالای لوله است. (در این حالت لوله مسطح و یا به عبارتی له می‌شود.)

بازرسی بصری، بازرسی ابعادی، تست فشار، تست مقاومت شیمیایی و تست ضربه نیز از دیگر آزمایش‌های مهمی است که می‌توان بر روی لوله UPVC انجام داد. انجام این تست‌ها تضمین می‌کند که لوله‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند و می‌توانند عملکرد مورد نظر خود را به‌طور ایمن و موثر انجام دهند.

نحوه استعلام کیفیت لوله برق UPVC

یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای تعیین کیفیت و استاندارد تولید لوله یو پی وی سی، ارسال شماره پروانه حک شده روی لوله و اتصالات UPVC به سر شماره 10001517 است.

پس از ارسال پیامک کد 10 رقمی درج شده روی محصول، پیامی حاوی نوع استاندارد، وضعیت پروانه، تاریخ اعتبار، نام واحد تولیدی و نام فرآورده برای شما ارسال می‌گردد.

به‌طور کلی هر لوله و اتصالات متعلق به آن، استانداردهای فوق را باید داشته باشد؛ که در غیر اینصورت، بعنوان یک لوله بی کیفیت شناخته می‌شود.

راهنمای جامع ارزیابی کیفیت لوله برق

در این مطلب روش‌های تشخیص لوله برق PVC و UPVC با کیفیت را برای شما برشمردیم؛ از تشخیص بصری ابعاد، ضخامت، رنگ و سطوح لوله پی وی سی گرفته تا تعیین کیفیت لوله یو پی وسی با روش‌هایی چون: حرارت دادن، ضربه، پرتاب کردن، سوزاندن و برش لوله با اره، همگی راه‌کارهایی برای ارزیابی کیفیت لوله برق علاوه بر نوع برند معتبر و شناسایی استانداردهای آن است.

شما نیز اگر راه‌کار و روش دیگری برای تعیین کیفیت، مقاومت شیمیایی، دوام، انعطاف و جنس لوله برق پلیمری دارید؛ خوشحال می‌شویم در بخش نظرات برای ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

تهیه شده توسط: شرکت لوله سه ستاره نسوز سمنان رادین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *